Dogoterapia
Pies przewyższa inne zwierzęta umiejętnościami dostosowania się do wszelkich warunków, w jakich przebywa człowiek. Traktuje go jako członka swojego stada. Jest bardzo plastycznym zwierzęciem, dostosowującym się do różnych warunków zarówno pod względem biologicznym, jak i psychicznym, dlatego odgrywa największą rolę w terapii z udziałem zwierząt. Obecność psa uspakaja i relaksuje. Jego spokój, ciepło, pogoda oraz chęć pracy z człowiekiem to cechy, które są niezastąpione w rehabilitacji i leczeniu osób niepełnosprawnych intelektualnie i ruchowo.
Dogoterapia (kynoterapia) to metoda, która w swoich założeniach wykorzystuje pozytywne oddziaływanie psa na człowieka i ma na celu przywracanie zdrowia i dobrego samopoczucia. Terapia kontaktowa z udziałem psa wspomaga rehabilitację polegającą na wieloprofilowym usprawnianiu dzieci i dorosłych. Udział psa w prowadzonych zajęciach pomaga szybciej i skuteczniej osiągnąć zakładane cele terapeutyczne.
W jaki sposób pies oddziałuje na człowieka?
- Obecność psa uspokaja i relaksuje,
- Pozwala lepiej radzić sobie ze stresem, łagodzi go,
- Pozwala szybciej i łatwiej nawiązać bezpośredni kontakt,
- Ludzie , którzy posiadają psa mają niższe ciśnienie tętnicze krwi, niższy poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi,
- Pies jest zwierzęciem, które bezgranicznie akceptuje ludzi takimi, jakimi oni są,
- Ciepło psa , miękkość jego sierści sprawia, że mięśnie się rozluźniają i ustępują napięcia mięśniowe.
Dogoterapia ma wszechstronny wpływ na rozwój każdego człowieka. Znajduje ona zastosowanie w leczeniu wielu schorzeń. Dzięki niej możemy wspierać rozwój każdego dziecka z różnymi wyzwaniami rozwojowymi.
Kontakt psa z pacjentem z niepełnosprawnością intelektualną:
- Pomaga wyćwiczyć umiejętność komunikowania się, nawiązywania kontaktów,
- Uczy podejmowania decyzji, wyrażania własnego zdania,
- Zapewnia integrację społeczną,
- Pomaga w doskonaleniu sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej,
- Wspomaga nabywanie umiejętności dnia codziennego,
- Stymuluje rozwój zmysłów tj., wzroku, słuchu, dotyku, węchu,
- Rozwija zachowania opiekuńcze,
- Pomaga kształtować samodzielność i nawyki higieniczne,
- Mobilizuje do głośnego i poprawnego wypowiadania się.
Kontakt psa z pacjentem w terapii logopedycznej:
- Mobilizuje do głośnego i poprawnego wypowiadania się,
- Uczy naśladowania ruchów twarzy (oblizywanie, wyciąganie języka),
- Stwarza możliwość nazywania czynności i zachowań,
- Wzbogacanie słownictwa,
- Stosowanie określeń orientacji przestrzennej.
Kontakt psa z pacjentem w rehabilitacji:
- Motywuje dziecko do wytrwałej pracy,
- Wykonywanie ćwiczeń rehabilitacyjnych jest prowadzone w formie zabawy z psem,
- Ciepło psa, dotyk jego sierści, sprawia, że mięśnie się rozluźniają, ustępują napięcia mięśniowe.
Kontakt psa z pacjentem z nadpobudliwością
- Działa wyciszająco, pozwala się odprężyć i zrelaksować,
- Mobilizuje do wytrwałej pracy,
- Pomaga w koncentracji uwagi,
- Pozwala skupić się na zadaniu,
- Stwarza sytuacje nowe, z którymi dziecko musi sobie poradzić.
Kontakt psa z pacjentem z nieśmiałością:
- Pomaga przełamać ograniczenia mentalne,
- Wzmacnia poczucie własnej wartości,
- Uczy zdecydowanej postawy,
- Daje poczucie bezpieczeństwa.
Kontakt psa z pacjentem z autyzmem:
- Pomaga nawiązać kontakt,
- Wywołuje zainteresowanie,
- Uczy właściwych zachowań, naśladownictwa,
- Uczy topografii swojego ciała,
- Uczy generalizacji,
- Wpływa na przełamanie lęku i pogłębienie kontaktu z otoczeniem,
- Pomaga w kształtowaniu umiejętności okazywania emocji,
- Rozwija spontaniczną aktywność ruchową,
- Pomaga przełamać niechęć dotyku.
Kontakt psa z pacjentem dyslektycznym:
- Pozwala odbudować poczucie własnej wartości,
- Doskonali orientację przestrzenną,
- Ćwiczy sprawność manualną, płynność ruchów,
- Doskonali percepcję wzrokową, płynność ruchów gałek ocznych, pamięć wzrokową, spostrzegawczość),
- Doskonali percepcję słuchową (doskonalenie pamięci, wzbogacanie słownictwa).
Efekty płynące ze stosowania dogoterapii w usprawnianiu dzieci i dorosłych z wyzwaniami rozwojowymi:
- zwiększenie poczucia bezpieczeństwa,
- wyciszenie zachowań agresywnych,
- wyzwolenie potrzeby spontanicznej komunikacji,
- zmniejszenie nadwrażliwości na bodźce dotykowe,
- ułatwienie nawiązania kontaktu z obcą osobą,
- wydłużenie czasu koncentracji uwagi,
- rozwijanie funkcji opiekuńczych,
- nauka samodzielności i niezależności,
- wzmocnienie poczucia odpowiedzialności,
- rozwijanie funkcji poznawczych,
- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego,
- działanie na receptory wzrok, słuch, dotyk,
- opanowanie prostych elementów tresury, dających dziecku poczucie własnej wartości,
- panowanie nad emocjami,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- kształtowanie nawyków higienicznych.
